FolklorWeb.cz | folklor a lidová kultura na Moravě O projektu | Kontakt | Hledat:
FolklorWeb.cz | Články | Muzičky 2009

Články

18/10/2009 • Muzičky 2009
autor článku: Václav Kopelec

Společně u jídla
Když nám náš pan učitel poprvé řekl o naší účasti na tvůrčí dílně Muzičky 2009, byl jsem nadšený, protože jsem věděl, že zúčastněné muzičky budou vystupovat  i na MFF ve Strážnici v roce 2010. Strážnice je úžasný festival, na kterém jsem byl minulý rok a bylo tam moc dobře, i když trošku pršelo.

Můj první dojem po příjezdu na strážnický zámek. Byli jsme uvedeni do krásné komnaty, která nám během našeho pobytu sloužila jako zkušebna. Rozbalili jsme cimbál a nástroje a hned jsme začali cvičit. Byl to příjemný pocit tam hrát. Na večeři ve skanzenu (kde jsme se normálně stravovali) jsme se navzájem „okoukávali“ s dalšími účastníky. Pak jsme se všichni vydali do muzea v nejvyšším patře zámku, kde nám ukázali historické hudební nástroje.

Slovácké muzeum
Druhý den začal tím, že nám jednotliví lektoři představili svůj národopisný region. Prezentace byly obsáhlé a zajímavé. Pak jsme se rozešli do svých zkušeben na nácvik s cizími lektory. Ti nám vysvětlovali smyky a výraz, kterým se hrají lidové písně z jejich oblasti. Slovenské byly na pochopení jednoduché, ale technicky náročné, zato české úplně naopak. Nejtěžší bylo vcítit se do toho jiného stylu. Po obědě jsme navštívili Muzeum vesnice jihovýchodní Moravy, kde nám ukázali architekturu a zvyky na JV Moravě. Večer jsme se sešli všichni v jedné zkušebně a začali jsme hrát dohromady. Snažili jsme se hrát i pro nás neznámé písničky, které hráli muzikanti z druhých souborů. Zahrál si s námi taky „šéf celého zájezdu“  pan Petr Číhal. Slovenský primáš souboru Hnojňaňe, který přijel s hudbou z Michalovců, to nevydržel, sebral jedny housle a taky se přidal.

Ráno jsme odjeli na hrad Buchlov a na oběd do Buchlovic. Po návratu jsme pocvičili, šli na večeři a potom jeli na naše první vystoupení v ZUŠ Veselí nad Moravou.

Vystoupení v Uherském Ostrohu
Dalšího dne jsme dopilovali společné skladby a odpoledne jsme si prohlédli expozici Slováckého muzea v Uherském Hradišti, kde jsme zůstali i na večerní koncert, na kterém hrály soubory ze zemí „Varšavské čtyřky“. Nejvíce se mi líbil náš Martin Hrbáč a maďarský soubor Cimbaliband. Dojeli jsme pozdě v noci, ale byl to nejlepší večer, který se protáhl až do rána.

Ráno posledního dne jsme přijeli do Uherského Ostrohu na naše druhé a poslední společné vystoupení, kde hrál i Cimbaliband, ze kterého si cimbalista velice pochvaloval české cimbály. Na obědě jsme zhodnotili celou proběhlou akci a shodli jsme se na tom, že to byl krásně strávený čas. Rozdali jsme si dárky a někteří při loučení i uronili slzičku.

Na hradě Buchlov
Po celou dobu na nás byli lektoři a organizátoři hodní, byla hojnost občerstvení v průběhu celého dne a to hlavní – člověk se prostě nenudil. To, jak moc tam bylo pěkně a jak bych tam zůstal ještě dlouhou dobu, jsem si plně uvědomil až při návratu do  „tvrdé“ reality.

Václav Kopelec, primáš CM Pramínky

Poznámka redakce:

4. ročník mezinárodní tvůrčí dílny dětských muzik – MUZIČKY 2009, jehož pořadatelem je Národní ústav lidové kultury ve Strážnici, proběhl ve dnech 7.–11. října 2009, a to pod záštitou Ministerstva kultury České republiky v rámci jeho programu „Měsíc české a slovenské kulturní vzájemnosti“.

V letošním roce se tvůrčí dílny zúčastnila cimbálová muzika Pramínky ze Základní umělecké školy Zdeňka Buriana z Kopřivnice, Mladá dudácká muzika ze Strakonic a Ľudová hudba Základné umelecké školy Michalovce. S muzikanty pracovali lektoři: Mgr. Vladan Jílek, Mgr. Zdeněk Vejvoda a pan Ladislav Pastír. Hlavním cílem celé akce bylo bližší seznámení dětí a mládeže s regionálními specifiky lidové hudby a kultury z jednotlivých etnografických oblastí původu muzik.

CM Pramínky, Kopřivnice

Mladá dudácká muzika, Strakonice

Ľudová hudba, Michalovce

Diskuze ke článku

29. 10. 2009 (19:54) • Gabča:
Skvělé, Vašku!Kdo by to byl do tebe řekl, takový spisovatelsý talent ;-) jinak zdravím všechny muzikanty z Muziček!! :-)

22. 11. 2009 (19:06) • Vašek:
Díky Gabi:-*

01. 11. 2009 (18:42) • Patrik: ...
JJ, krásnej článek, kterej nám snad dlouho bude připomínat, jak jsme se tam spolu měli skvěle :-D Tak opět ve Strážnici, ahoj!

04. 11. 2009 (14:26) • Vladan Jílek: Pozdrav
To víš, Patriku, my máme v Pramíncích nejenom výborné muzikanty a krásné muzikantky, ale i šikovné pisálky. Jinak vás taky všechny zdravím, často si na vás a Strážnici vzpomenu. Bylo tam báječně. Jen ty noci mě trošku zmáhaly... no však vy víte, uhlídat takovou bandu... :) A co písnička Kačka - vzpomeneš si někdy na mě? Pokud ano, tak předem děkuji. Ostatní společné věci hrajeme, už jsme s nimi i vystupovali a měli jsme úspěch.

Ahoj a mějte se všichni krásně.

02. 12. 2009 (17:56) • Radek Bartoníček: Videoukázka
Na stránkách www.slovackoDNES.cz najdete prosím ukázku z koncertu Muziček v Uherském Ostrohu, stejně jako řadu dalších videoukázek a zvukových ukázek z folkloru...